Tuesday, June 14, 2011

marah

Assalamualaikum

Marah ni terjadi apabila kita tak lagi dapat nak kawal emosi dan juga boleh dikategorikan sama dengan geram, sakit hati, panas hati, rasa tak puas hati dan byk la hati2 yg lain. Dah jelas sgt dah yang marah ni berkaitan dengan hati.  Asal pulak tiba2 je aku bg maksud marah ni kan. Nak belajar sinonim perkataan ke. Takde la sebenarnya aku cuma nak kongsi dgn semua cara2 nak mengawal kemarahan. Yela orang perempuan ni selalu la sgt dikaitkan dengan suka marah2 ni. Dan aku mmg tak terkecuali la. Suka sgt mengamuk, naik angin tak tentu pasal lagi2 bila dah sampai 'waktu' itu. Memang lagi banyak la angin dlm badan ni.

Jadi sebelum sikap suka marah2 kita ni memakan diri, jom kita sama2 belajar cara2 nak mengawal kemarahan ni.

Cara-caranya adalah seperti berikut :

1.Bertenang
-Tarik nafas dalam dalam dan kosongkan fikiran.Ini mungkin dapat membantu menenangkan diri anda.Ambik nafas dalam-dalam jangan bernafas dari dada kerana ia tidak akan menenangkan anda,bayangkan nafas anda seolah-olah keluar dari perut.Secara perlahan-lahan ulangi perkataan ‘bertenang’ dan ‘jangan susah hati’,ulanginya berkali;kali sehingga anda rasa tenang.Gunakan daya imiginasi anda gambarkan suasana tenang dan menyenangkan sambil menutup mata.Sambil itu tarik nafas dalam-dalam.

2.Susun semula pemikiran
-Selalunya bagi seseorang yang tengah marah selalunya mengeluarkan kata-kata yang tidak elok dan cacian bagi mengelakkan ini berlaku kita perlu guna teknik mengubah cara pemikiran.Jadi setiap kali marah ,tukarkan perkara-perkara berikut kepada yang lebih rasional seperti katakan pada diri anda “ia sungguh mengecewakan”, “ia memang teruk”, atau “saya faham sekarang saya tengah sedih tapi bukan bermakna selamanya saya akan gagal”.Kata-kata itu akan menguatkan semangat anda dan menghilangkan rasa marah anda .

3.Selesaikan masalah
-Kadangkala kemarahan itu timbul apabila ada beberapa masalah yang tidak dapat diselesaikan.Oleh itu selesaikan masalah anda dengan merangkakan perancangan anda,jangan lupa semak perkembangannya,selesaikan masalah dengan cara yang paling berhemah dan jangan salahkan diri jika tidak dapat ia tidak dapat memenuhi perancangan anda.

4.Komunikasi yang baik
-Selalunya orang yang tengah marah akan cepat membuat kesimpulan terhadap sesuatu secar tidak tepat.Jika mengfhadapi perbincangan hangat yang mencetuskan kemarahan anda patut bertenang dan jangan buat keputusan ketika marah dan berfikirlah dahulu sebelum melakukan apa-pap.Jadilah pendengar yang baik pada perkara-perkara yang menyebabkan kemarahan.

5.Bertukar angin
-Kadangkala suasana sekeliling akan menyebabkan kita rasa tertekan.Masalah dan tanggungjawab yang banyak akan membebankan dan ini membuatkan kita cepat marah.Oleh itu anda mestilah luangkan masa untuk diri sendiri pergilah melancong untuk memperbaharui mood.

6.Marahlah secara sihat
Kemarahan adalah emosi normal manusia dan emosi ini juga penting untuk kita mempertahankan diri,marahlah dengan cara yang wajar dan terkawal tanpa diikuti dengan kekerasan tapi jangan memendamkan masalah itu luahkanlah agar tidak memberi kesan pada diri sendiri


(sumber: rawatan alternatif mahsuri


video


p/s: tp kalau marah2 sayang macam lagu ni boleh tak ek...=D

No comments: