Wednesday, July 13, 2011

ni pendapat saya je

Assalamualaikum

Seperti tajuk dia atas saya dengan sukacitanya memaklumkan tulisan dalam entry ni hanya la pendapat peribadi saya je. Memang bukan untuk memihak mana2 pihak cuma untuk buat renungan sesama kita.

Tiba2 rasa nak tulis entry ni lepas duk tengok klip2 BERSIH hari tu. Aku bukan la orang yang menyokong BERSIH ni dan aku bukan juga orang yang menyokong di pihak yang satu lagi. Aku ni di pihak orang yang cuma ingin hidup aman dan damai di muka bumi ciptaan-Nya ini. Melihat negara2 luar yang berperang sesama sendiri sudah cukup buat aku takut apatah lagi teringat negara kita dikala sebelum kemerdekaan dulu. Minta2 sejarah tak kan berulang lagi la.

Aku pun bukan nak tulis pasal BERSIH ni sangat pun. Macam tajuk tu aku nak bagi pendapat je. Banyak gak la klip2 aku tengok menyalahkan pihak polis, FRU dan segala pengawal2 yang buat kerja diorang pada hari tu. Macam2 sumpah seranah la yang diorang ni dapat. Tapi tak sedar ke kita yang diorang tu cuma menjalankan tugas diorang. Dah diorang tu polis tugas diorang menjaga keamanan negara kan. Cuba korang bayangkan sekejap kalau Malaysia ni takde polis, askar dan seangkatan dengannya macam mana rupanya keadaan negara kita ek. Ada tak dalam dunia ni negara yang memang tak ada polis, pengawal semua tu?

Kenapa kita tak nak respect kerja yang diorang buat. Semua kerja ada skop. Doktor merawat pesakit memastikan pesakit sihat dan hidup ceria, cikgu mengajar murid2 untuk memastikan murid2 ni menjadi orang yang berilmu, tukang kebun membersih sekitar untuk memastikan kawasan sekitar cantik dipandang mata dan pendek kata semua pekerjaan la ada skop masing2. Macam tu juga polis, askar, FRU semua tu. Diorang di tugaskan untuk mengawal demi memastikan negara aman dan tenteram.

Korang lak senang2 je cakap diorang ni tak berhati perut la, binatang la, dan macam2 maki hamun lagi. Tapi korang sedar tak apa perasaan diorang masa tu. Apa yang diorang rasa. Mungkin ada antara diorang ni sama2 melonjak nak turut BERSIH dan mungkin ada yang taknak langsung terlibat dengan semua ni baik duk kat rumah main dengan anak2 (ni jenis yang macam aku malas nak layan). Tapi diorang kena juga buat sebab tu kerja diorang. Tu sumber rezeki diorang yang boleh bagi makan pakai kat famili diorang.

Aku bagi contoh 1 situasi yang sangat dekat la kot. Korang gi exam pastu korang kena tangkap dengan cikgu sebab meniru. Kertas exam korang lak kena rampas, korang nak cakap cikgu tu kejam ke. Padahal sebelum start exam cikgu dah warning jangan meniru. Kat kertas soalan muka depan pun ada tulis dilarang meniru. So korang nak cakap cikgu ni kejam, zalim semua tu ke. Tapi rasanya tu memang dah tanggungjawab cikgu tu la kan. Apa jadi kalau cikgu tu tau korang meniru tapi cikgu tu lepas kan je tup2 guru besar dapat tahu cikgu tu lepaskan korang. Pastu cikgu tu kena buang kerja dah siapa lak nak bagi famli cikgu ni makan pakai nanti. Sama la dengan polis2, askar2, pengawal2 yang buat kerja hari tu.

So aku rasa macam tak adil la korang duk maki hamun kat diorang yang duk jaga keamanan negara kita tu. Diorang cuma buat tanggungjawab diorang. Dah kerja diorang memang macam tu kena terima jela. Tu sumber rezeki diorang kan.

So seperti kata2 Wahid dalam Melodi...PEACE NO WAR....

Wassalam

nota kaki nana: aku bertuah di Malaysia yang aman..

No comments: