Friday, July 1, 2011

macam kembar

Assalamualaikum

Aku nak tanya la kan korang percaya tak istilah muka serupa ada jodoh. Memang selalu la aku dengar orang cakap macam ni. Tak kira la mak budak ke budak2 ke mesti pernah dengar la orang duk cakap benda ni. Aku??Nak percaya pun tak, tak percaya pun tak. Sbb ada juga kawan2 aku masa depa ni alam kapel2 ni takde pulak yang cakap muka depa ni sama la ada iras la. Tapi bila dah kahwin ada je yang cakap "Eh,ada iras la korang berdua.", "Muka Kak A sama la macam muka mak abang B."(kira serupa la sbb abg B tu anak dia kira genetik tu ada), "Lama2 tgk macam sama lak muka korang ni.", dan banyak lagi la cakap2 yang menunjukkan muka diorang ni sama. Tapi kenapa masa tgh hangat berkapel dulu tak ada pulak yang cakap lagu tu ek.

Kisannya aku ni dengan mantan yang dulu bukan main ramainya yang cakap muka kitorang ni ada iras la, lebih kurang sama la, dekat2 serupa la. Siap cakap kitorang adik-beradik dan yang tak boleh tahan siap ada yang cakap kitorang ni kembar. Sama pencetak kononnya. Aduhyai....saat tu bila masing2 duk beria tilik muka ni rasanya memang langsung tak serupa dan sama la kot. Cam banyak je bezanya. Tapi masa tu cam kembang2 la dengar orang cakap lagu tu sebab time tu duk selalu dengar kalau muka sama ni ada jodoh. Tapi resultnya sekarang takde nya jodoh modoh semua tu. Siap dah jadi mantan pun dia. Dah berlalu sebagai sejarah pun. Aku tulis ni bukan nak mengimbau memori ke apa ke tapi aku nak cari kepastian ayat2 manis orang duk selalu cakapkan tu.

Dengan yang sekarang ni pula memang tak ada pun lagi yang cakap muka kitorang ada iras2 ke, sama ke, serupa ke. Nak kata adik-beradik pun tak ada lagi. Kembar memang tak kan la kot. Kadang2 sedikit sebanyak cakap2 masyarakat yang duk habaq muka sama ada jodoh ni menakutkan aku gak. Betul ke ada jodoh aku dengan dia ni. Tu la siapa la yang duk buat kesimpulan lagu ni dah kapel2 yang orang tak cakap muka diorang sama ni takut tak ada jodoh. Lagi2 orang macam aku ni suka nak termakan dengan kata2 macam ni. Tapi besar sangat la harapan aku ni semoga aku dengan dia berjodoh sampai kemati. Lantak hangpa nak cakap muka aku sama ke tak ke.

Ni korang tak amik kisah lak ke yang orang duk cakap "Ajal, maut, jodoh, pertemuan semua tu ditangan Allah S.W.T." So pada kapel2 yang duk tercari2 tang mana samanya muka hang dengan kapel hang tu kan baik hang pegang kata2 ni pulak. Lantak p la yang duk kata muka sama ada jodoh tu semua. Yang penting sekali siapa jodoh kau Dia Yang Maha Esa dah tentukan. Muka sama ke tak ke biaq p la. Janji Dia dah tentukan yang terbaik untuk kita. InsyaAllah.



Buat abg tak apa la kan orang tak cakap muka kita ni sama ke,serupa ke, janji kita doa banyak2 moga hanya yang terbaik buat kita.

Zai Jian

Wassalam.


Nota kaki Nana: Bunyi suara ank kucing menjerit2 la kat luar. Tgh duk cari mak dia kot. Keciannya..

1 comment:

Husna Hadzarami said...

I pernah sekali org cakap muka I seiras dgn mak mertua :p